Glutamina – właściwości i zastosowanie. Skuteczny aminokwas, który warto wdrożyć do diety sportowca

Wiedza o tym, że do zbudowania sportowej, umięśnionej sylwetki sam trening nie wystarczy, jest powszechna. Dla wielu miłośników siłowni także odpowiednia dieta to za mało, gdyż składniki odżywcze, pochodzące z pożywienia nie wystarczą, aby odpowiednio odżywić mięśnie i tkanki. Na szczęście na rynku bez problemu znajdziemy suplementy, które pomogą nam uzyskać wymarzone efekty, wpłyną na regenerację organizmu oraz prawidłowy rozwój mięśni.

Jednym z popularniejszych produktów dla sportowców o sprawdzonym działaniu, jest glutamina. Czym jest ten produkt, jak należy go stosować, dla kogo jest przeznaczony i czy zażywanie glutaminy niesie ze sobą jakieś ryzyko dla sportowca?

Glutamina – co to jest?

L-glutamina to jeden z aminokwasów, budujących białka. Zaliczana jest do aminokwasów endogennych, czyli takich, które nasz organizm jest w stanie wyprodukować samodzielnie. A skoro produkujemy glutaminę sami, dlaczego musimy dostarczać ją dodatkowo w postaci suplementu?

Większość komórek potrafi syntezować glutaminę. Aminokwas tworzony jest z kwasu glutaminowego z udziałem syntazy glutaminowej, występującej w największej ilości w płucach, mięśniach i tkance tłuszczowej. W tych tkankach właśnie koncentracja glutaminy jest najwyższa, choć najwięcej (bo aż 60%) występuje w mięśniach.

U osób aktywnych fizycznie i umysłowo samodzielna synteza glutaminy w organizmie może nie wystarczyć, co często prowadzi do jej niedoborów. To właśnie dlatego powstały suplementy, które mają dostarczać tego aminokwasu z zewnątrz. Dlaczego uzupełnianie glutaminy jest tak ważne, szczególnie dla osób aktywnych fizycznie?

Zobacz też: 5 najlepszych suplementów na masę mięśniową – ranking

Rola glutaminy w organizmie

Glutamina jest niezwykle aktywnym aminokwasem, który w naszym organizmie pełni szereg różnych zadań.

Funkcje glutaminy w organizmie człowieka:

  • łączy się z azotem i dostarcza go do miejsc, w których jest najbardziej potrzebny np. do syntezy innych aminokwasów, aminocukrów czy mocznika;
  • bierze udział w tworzeniu glutationu, który:

    → pełni funkcję antyoksydacyjną;

    → niszczy wolne rodniki;

    → wspomaga regenerację uszkodzonych białek i lipidów;

  • bierze udział w powstawaniu glukoneogenezy – powstawania glukozy m.in. z białka w momencie, gdy występuje zwiększone na nią zapotrzebowanie;
  • glutamina bierze udział w produkcji energii, dzięki czemu staje się doskonałym bodźcem do działania;
  • wspiera układ odpornościowy;
  • poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego;
  • bierze udział w transporcie wody;
  • wpływa na tkankę mózgową.

Kiedy występują niedobory glutaminy?

Badania udowodniły, że zapotrzebowanie na glutaminę jest większe w pewnych sytuacjach. Z założenia jako aminokwas endogenny, glutamina produkowana jest samodzielnie przez organizm, czasem jednak zapotrzebowanie na nią znacznie wzrasta. Kiedy tak się dzieje?

Choroby i schorzenia

Niektóre zaburzenia naszego organizmu sprawiają, że potrzebujemy więcej glutaminy. Dzieje się tak głównie w przypadku:

  • wzmożonego stresu metabolicznego;
  • poważnego uszkodzenia ciała;
  • sepsy;
  • zabiegu operacyjnego;
  • stresu przewlekłego;
  • ciąży;
  • głodowania;
  • stosowaniu glikokortykosteroidów.

W podanych wyżej sytuacjach glutamina staje się aminokwasem egzogennym, czyli takim, którego wymagane jest dostarczanie z zewnątrz.

Systematyczny wysiłek fizyczny

Intensywny i długotrwały wysiłek fizyczny wpływa na zmniejszenie syntezy glutaminy w organizmie, zwiększa jej wychwyt przez wątrobę i komórki układu odpornościowego, przez co zapotrzebowanie na ten aminokwas jest wyższe.

Intensywny wysiłek fizyczny związany jest ze stresem metabolicznym, wymienionym przy jednostkach chorobowych. Badania wykazują, że w czasie zwiększonej aktywności fizycznej, konieczne może być dostarczanie glutaminy zewnątrz w ilości 15-35 g w celu ochrony mięśni, utrzymaniu integralności jelit czy poprawy równowagi azotowej.

W tradycyjnej diecie znajduje się zazwyczaj mniej niż 10g glutaminy dziennie. Co więcej, dieta sportowca, czyli taka, która składa się z dużej zawartości białka i tłuszczów z małym udziałem węglowodanów, może spowodować ubytek glutaminy w organizmie nawet o 25% w mięśniach i osoczu.

Sprawdź: Dieta na masę mięśniową – co jeść, aby mięśnie szybciej rosły?

Glutamina w pożywieniu – gdzie występuje?

W produktach spożywczych glutamina występuje w:

  • rosole;
  • białku serwatkowym, pochodzącym z mleka krów karmionych trawą;
  • wołowinie;
  • spirulinie;
  • kapuście;
  • szparagach;
  • brokułach;
  • dziczyźnie;
  • drobiu.

Glutamina w medycynie

Glutamina wykorzystywana jest jako wspomaganie leczenia niektórych chorób i schorzeń. Badania wykazuję, że aminokwas ten działa odżywczo na komórki jelitowe i zapobiega niszczeniu kosmków jelitowych. Dzięki temu wspomaga terapię chorób układu pokarmowego, w szczególności wrzodziejącego zapalenia jelita grubego.

Glutamina wspomaga również gojenie ran. Bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego, zmniejszając ryzyko infekcji.

Suplementacja glutaminą stosowana jest także u nosicieli wirusa HIV oraz chorych na AIDS. Glutamina może korzystniej wpłynąć u chorych na podwyższenie stężenia limfocytów oraz przyrost masy ciała.

 

Dawkowanie glutaminy

Na produktach suplementów diety z glutaminą, producent podaje zazwyczaj dawkę dzienną 10g w dwóch dawkach podzielonych. W praktyce jednak zapotrzebowanie na glutaminę oceniane powinno być indywidualnie, a osoby, które ćwiczą dużo i intensywnie mogą przyjmować jej nawet ok. 40 g dziennie.

Stosowanie glutaminy – czy są jakieś skutki uboczne?

Glutamina jako suplement diety jest bezpieczna dla organizmu. Oczywiście przyjmowanie bardzo dużych dawek aminokwasu nie ma sensu, ponieważ nie przyniesie to żadnych rezultatów. We wspomaganiu leczenia wykorzystuje się dawki w wysokości ok. 2-4 g przy wspomaganiu gojenia ran oraz 20-40 g u pacjentów z wirusem HIV oraz AIDS.

Przeciwwskazania do stosowania glutaminy dotyczą osób z chorobami nerek oraz diabetyków. Nie oznacza to, że produktu nie można stosować w ogóle, jednak zaleca się konsultację z lekarzem prowadzącym.

Jaką glutaminę wybrać?

Najpopularniejszą formą glutaminy, dostępną na rynku jest syntetyczna czysta l-glutamina. Chociaż zawartość glutaminy w peptydzie wynosi zaledwie 30%, jest ona w 100% przyswajalna.


W sklepach z suplementami znajdziemy również n-acetylo-l-glutaminę oraz prekursory glutaminy, takie jak: kwas glutaminowy czy alfa-ketoglutaran glutaminy.

Najnowocześniejszą formą glutaminy, otrzymaną w procesach chemicznych, jest n-acetylo-l-glutamina. Charakteryzuje się szybką wchłanialnością, a po dotarciu do komórek powoduje szybki wzrost stężenia naturalnej glutaminy.

Dużo ćwiczysz? Wspomóż swoją wydolność innymi suplementami dla sportowców!

Jak widać, glutamina to produkt, który na pewno przyda się sportowcom, a jej główne właściwości dotyczą prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Dla osób, które ćwiczą dużo i chcą poprawić swoje efekty na siłowni, sama glutamina może jednak nie wystarczyć. Warto wspomóc się suplementami dla sportowców, które pomogą poprawić wytrzymałość, wydolność, wpłyną na siłę, a tym samym sprawdzą się w przyroście masy mięśniowej. Jednym z takich produktów jest Titanodrol – to suplement, składający się ze składników naturalnych, takich jak: kofeina, tauryna, chlorella czy zielony jęczmień, znanych z właściwości pobudzających i dostarczających energii.

Jest to sprawdzony produkt, któremu zaufało już wielu sportowców. Może być stosowany jako suplement diety, razem z glutaminą oraz odżywkami białkowymi.

Więcej informacji na temat Titanodrolu znajdziesz TUTAJ!

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.