L-arginina – działanie, zastosowanie, rola w organizmie

Wśród suplementów diety dla sportowców aminokwasy są bardzo powszechne. Każdy, kto dużo i intensywnie ćwiczy, wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na te składniki. Warto wiedzieć, które aminokwasy są dla naszego organizmu najważniejsze, jaką pełnią rolę w organizmie oraz w czym możemy je znaleźć. Dziś przyjrzymy się jednemu z popularniejszych związków dla sportowców – l-argininie.

L-arginina – co to jest?

L-arginina jest aminokwasem, należącym do aminokwasów endogennych, czyli takich, które są nam niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Jej rola nie opiera się jedynie na budowaniu białka, pełni w organizmie również wiele innych funkcji, dzięki którym możemy utrzymać zdrowie i dobrą kondycję.

Szczególnie sportowcy powinni zwracać uwagę na poziom l-argininy w diecie, gdyż to oni najbardziej narażeni są na jej niedobory. Związek ten ma jednak duże znaczenie także dla zdrowia osób mniej aktywnych fizycznie. Istnieją sytuacje, w których organizm traci zdolność samodzielnej syntezy l-argininy, a wtedy konieczne jest zwiększenie jej dostarczania wraz z pożywieniem i suplementacją.

L-arginina – funkcje w organizmie

Znaczenie l-argininy w organizmie jest ściśle związane z tym, że bierze ona czynny udział w wytwarzaniu tlenku azotu (NO). Związek ten ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego działania układu krwionośnego. Jego rola polega między innymi na:

  • uszczelnianiu naczyń krwionośnych;
  • regulacji ciśnienia tętniczego;
  • ochronie przed chorobą wieńcową.

Inne funkcje l-argininy w organizmie, to:

  • poprawa funkcjonowania układu immunologicznego;
  • wspomaganie regeneracji tkanek twardych i miękkich;
  • szybsza budowa masy mięśniowej;
  • sprawniejsze wydzielanie hormonu wzrostu;
  • sprzyja zrzucaniu tkanki tłuszczowej;
  • pomocna w leczeniu zębów.

Przyjrzyjmy się bliżej najważniejszym funkcjom l-argininy w organizmie ludzkim.

L-arginina dla sportowców

Znaczenie l-argininy dla sportowców zostało potwierdzone wieloma badaniami. Aminokwas ten jest niezbędny do wytwarzania związków, produkujących energię w mięśniach. L-arginina pełni istotną funkcję w syntezie tlenku azotu, co ma bardzo duży wpływ na szybszy wzrost masy mięśniowej oraz lepszą regenerację. Procesy przyswajania i wydalania tlenku azotu mają bezpośredni wpływ na prawidłowy metabolizm mięśni.


Organizm sportowca często nie nadąża z wytwarzaniem odpowiednich ilości l-argininy, aby zapewnić poprawne funkcjonowanie. Oznacza to, że osoby aktywne powinny zwrócić uwagę na zawartość tego związku i przyswajać go również wraz z pożywieniem lub w suplementach diety.

Czytaj też: Jak wspomóc wytrzymałość podczas ćwiczeń – ranking przedtreningówek

Działanie l-argininy na układ sercowo-naczyniowy

Dzięki l-argininie komórki śródbłonkowe wytwarzają tlenek azotu, który daje sygnał mięśniom gładkim, aby się rozluźniły, a to sprzyja poprawie krążenia. Proces ten ma bardzo duże znaczenie w profilaktyce ciśnienia tętniczego i zastoinowej niewydolności serca. Badania wykazały również, że l-arginina może poprawić agregację płytek u osób z wysokim poziomem cholesterolu.

L-arginina na poprawę potencji

Niewiele mówi się o tym, że arginina potrzebna jest do produkcji nasienia. Badania wykazały, że u mężczyzn, których dieta uboga była w produkty z argininą, liczba plemników w jedności objętości zmniejszała się nawet o 90%. Suplementacja l-argininą może więc wspomóc płodność u mężczyzn, utrzymując normalną ilość plemników w nasieniu i zapewniając ich prawidłową ruchliwość.

L-arginina na odporność i regenerację

Badania przeprowadzone nad argininą wykazały, że aminokwas ten wspomaga syntezę kolagenu, a dzięki temu wspomaga rekonwalescencję po zabiegach chirurgicznych. Zaleca się ją również pacjentom z ranami po oparzeniach.

L-arginina znana jest również z właściwości wspomagających układ odpornościowy. Wyniki badań potwierdziły, że osoby suplementujące l-argininę rzadziej zapadają na infekcje.

L-arginina na ochronę wątroby

L-arginina przemienia amoniak, który jest dla wątroby bardzo toksyczny, w mocznik. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko chorób wątroby.

Kto wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na argininę?

Istnieją grupy osób, które wykazują zwiększone zapotrzebowanie na ten aminokwas. W niektórych sytuacjach organizm nie jest w stanie zapewnić nam odpowiedniej ilości argininy, co oznacza, że musimy pomyśleć o dostarczaniu jej z zewnątrz.

Czynniki sprzyjające niedoborom l-argininy:

  • częsty i intensywny wysiłek fizyczny;
  • infekcje;
  • marskość wątroby;
  • gojenie się ran, rekonwalescencja po operacji;
  • impotencja i bezpłodność u mężczyzn;
  • wysokie ciśnienie krwi;
  • choroby sercowo-naczyniowe.

Skąd brać l-argininę?

L-argininę możemy czerpać z pożywienia, włączając do jadłospisu takie produkty, jak:

  • soję;
  • wołowinę;
  • wieprzowinę;
  • indyka;
  • orzechy włoskie;
  • sezam;
  • orzechy ziemne;
  • siemię lniane;
  • czekoladę;
  • orzechy nerkowca;
  • orzechy laskowe;
  • kaszę gryczaną;
  • makrelę;
  • migdały.

W przypadku suplementacji argininę najlepiej dostarczać w postaci czystej o nazwie l-arginina. Związek ten występuje solo lub mieszany jest z innymi składnikami odżywczymi, wspomagającymi zdrowie i kondycję fizyczną.


L-arginina suplementy- dawkowanie

Dzienna dawka l-argininy to 500-5000 mg na czczo lub ok. 2 godziny przed posiłkami.

Suplementów z argininą nie powinny stosować:

  • osoby chore na schizofrenię;
  • kobiety w ciąży;
  • matki karmiące;
  • osoby z niewydolnością nerek lub wątroby.

Skutki niedoboru l-argininy

Jako że organizm ludzki sam produkuje argininę, niedobory tego aminokwasu występują rzadko. Badania wykazały jednak, że z wiekiem zdolność do produkcji argininy spada. Na niedobory argininy narażeni są również sportowcy oraz osoby, cierpiące na niektóre schorzenia, a także wcześniaki. Zbyt małą ilość argininy w organizmie wynikać może także ze złej diety, ubogiej w składniki odżywcze.

Skutki niedoboru argininy to:

  • zachwiania wydzielania insuliny;
  • zaburzenia metabolizmu tłuszczów w wątrobie;
  • stopniowy zanik tkanki mięśniowej;
  • zwiększone ryzyko zapadnięcia na choroby serca.

L-arginina – podsumowanie

L-arginina to aminokwas niezbędny każdemu z nas to prawidłowego funkcjonowania. Człowiek zdrowy sam wytwarza ten związek, jednak istnieją sytuacje, w których może wystąpić zwiększone zapotrzebowania na argininę, przez co będzie konieczna jej suplementacja.

L-argininę dostarczać możemy z pożywieniem lub w suplementach diety. Warto zadbać o jej odpowiednią ilość w organizmie, ponieważ pełni wiele przydatnych funkcji w ciele.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.