Trening w domu czy na siłowni – jak i gdzie ćwiczyć?

Wszyscy wiemy o tym, że regularne ćwiczenia fizyczne korzystnie wpływają na naszą kondycję i siłę. Na siłowni wraz z potem wylewamy nasz codzienny stres związany z życiem zawodowym, a tym samym dodajemy sobie potężnego zastrzyku energetycznego i w znaczący sposób poprawiamy stan naszego zdrowia, co może się przyczynić do tego, że będziemy żyć dłużej.

Decyzja o rozpoczęciu trenowania jest równie ważna, jak to, gdzie będziemy ćwiczyć. A jest w czym wybierać. W ciągu ostatnich kilku lat pojawił się bardzo pozytywny trend dbania o zdrowie i kondycję. Na fali wzrastającej popularności prowadzenia aktywnego stylu życia powstało wiele klubów fitness, które oferują nam profesjonalny sprzęt oraz opiekę instruktorów, co jest szczególnie ważne dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem. Jednak niektóre osoby wolą ćwiczyć w domu i nie ma w tym nic dziwnego. Jest to opcja wygodniejsza, niewymagająca użycia specjalistycznego sprzętu oraz zdecydowanie tańsza, bo nie musimy kupować karnetu na własną, domową siłownię, oszczędzamy także na dojazdach. Jakie są zalety treningu na siłowni, a jakie treningu w domu i jak ćwiczyć, aby uzyskać wymagane efekty wyrzeźbionej i umięśnionej sylwetki?

Trening w domu czy na siłowni – zalety i wady

Zalety treningu na siłowni

  • Profesjonalny sprzęt – nowoczesne siłownie są wyposażone w wiele maszyn i urządzeń do ćwiczeń siłowych i kondycyjnych. Oferują także opiekę trenera, który dokładnie wytłumaczy i pokaże jakie ćwiczenia są najskuteczniejsze oraz jak należy je wykonywać, co jest szczególnie ważne dla osób początkujących, gdyż pomaga uchronić się przed kontuzją, a tym samym sprawia, że trening staje się przyjemniejszy. Duża ilość dostępnego obciążenia pozwoli nam na regularną progresję naszych wyników siłowych. Do wyboru jest wiele urządzeń do treningu kondycyjnego.: bieżnie, rowery stacjonarne, steppery, orbitreki, ergometry. Wiele siłowni oferuje dla swoich klientów zajęcia grupowe tj.: aerobik, tabata, crossfit, a nawet naukę sztuk walki czy kurs tańca. Nowoczesne kluby fitness to także miejsce, gdzie możemy się zrelaksować w saunie lub skorzystać z masażu oraz zakupić niezbędne suplementy w bogato wyposażonym sklepiku.
  • Motywacja – obecność na siłowni innych osób ćwiczących pozytywnie wpływa na nasze relacje międzyludzkie, pozwala wzajemnie się motywować, a także dochodzi element rywalizacji. Opłata za karnet na siłownię może być również dodatkową zachętą.
  • Koncentracja – na siłowni nie ma rzeczy, które mogłyby nas dekoncentrować i odwracać uwagę od tego, co mamy do zrobienia. Możemy w stu procentach skupić się na wykonaniu dobrego treningu.
  • Energia – jest coś w byciu na siłowni, poceniu się wraz z innymi, co daje nam ogromnego kopa. Często czerpiemy energię od innych ludzi, co może zmusić nas do jeszcze cięższej pracy. Nie chcemy przecież, żeby ten facet obok wyglądał lepiej od nas?

Wady treningu na siłowni.

  • Koszta – aby móc ćwiczyć na siłowni należy zakupić karnet, który uprawnia nas do korzystania z usług klubu, najczęściej przez okres miesiąca. Wymaga to od nas konieczności wydania od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. Ceny są uzależnione od wielkości miasta, w którym dana siłownia się znajduje, rodzaju karnetu ze względu na ilość wejść, które możemy na nim zrealizować oraz od sprzętu, który w danym klubie jest dostępny. Do tego dochodzą często koszty związane z dojazdem.
  • Czas – trening na siłowni zwykle wymaga od nas poświęcenia co najmniej godziny. Nie jest to czas przeznaczony wyłącznie na trening, dojazd na siłownię zabiera cenne minuty, do tego dochodzi prysznic, przebranie się i pogaduchy z innymi. W mniejszych klubach często musimy czekać na „dostępność” sprzętu, na którym zamierzamy ćwiczyć.
  • Ludzie – oto kolejna rzecz związana z siłownią: jest ona pełna ludzi, zwłaszcza w okresie zbliżających się wakacji. Dla jednych ich towarzystwo jest zaletą, a dla innych dużą wadą. Niektórzy ludzie mogą się krępować faktem, że inni zobaczą ich niezbyt estetyczny wygląd po ciężkim treningu, rozmazany makijaż czy spoconą koszulkę. Na siłowniach spotykamy różne osoby, jeśli nie lubisz towarzystwa pozerów ze smartfonami, ubranych w markowe treningowe „outfity” oraz nie znosisz bliskiej obecności ludzi nieprzywiązujących zbytnio uwagi do kwestii higieny, siłownia może nie być najlepszym miejscem dla Ciebie.

Szybsza regeneracja dzięki koktajlom – zobacz przepisy

Trening w domu – zalety

  • Wygoda – aby wykonać trening w domu, nie musisz pakować ciężkiej torby ze strojem i ręcznikiem ani gdziekolwiek jechać. Możesz ćwiczyć o każdej porze dnia i nocy, ułatwia to dostosowanie harmonogramu dnia tak, by trening nie kolidował z innymi obowiązkami, ani nie zabierał dużej ilości czasu. W domu podczas treningu możesz słuchać swojej ulubionej muzyki, która najlepiej motywuje Cię do ciężkich ćwiczeń.
  • Oszczędność – trening w domu nie wymaga od nas żadnego wkładu finansowego. Możemy wykonać skuteczny trening z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała i „sprzętu” dostępnego w każdym domu tj.: kanapa, krzesła, schody, ściana, drzwi. Jeśli jednak chcemy urozmaicić nasz domowy trening, możemy dokupić kilka elementów, które z pewnością nam to umożliwią. W domowej siłowni przydadzą się: regulowana ławeczka, drążek do podciągania, ekspandery, gumy i para regulowanych hantli.
  • Różnorodność – ćwicząc w domu, możemy bez problemu dostosować nasz program treningowy tak, aby uniknąć znudzenia czy stagnacji. Jeśli dane ćwiczenie przestanie nam sprawiać przyjemność, możemy je zmienić na inne. W internecie znajdziemy wiele przykładowych treningów na wszystkie partie mięśniowe, które możemy wykonać w domu.

Ćwicz więcej i bardziej intensywnie – zobacz, jak wspomóc wytrzymałość

Trening w domu – wady

  • Wymówki – ćwicząc w domu, znajdziemy zapewne tysiąc sposobów na pominięcie treningu, zwłaszcza jeśli nie jesteśmy do końca zmotywowani. Jest też wiele rzeczy, które działają dekoncentrująco. Potrzeba bardzo dużej stanowczości, aby zrezygnować z ulubionego filmu czy zabawy z dziećmi po to, by wykonać trening.
  • Brak miejsca – pomieszczenia w naszym domu nie są niestety dużą salą fitness. Mała ilość miejsca znacząco zmniejsza komfort treningu oraz nasze bezpieczeństwo. Podczas wykonywania ćwiczeń musimy uważać, by nie zahaczyć o telewizor, szafkę czy żyrandol. Sprzęt, który kupiliśmy, zajmuje dużo miejsca i może porysować panele.
  • Ludzie – przeszkadzający domownicy, którzy ciągle coś od nas chcą to chyba największy problem treningu w domu, zwłaszcza jeśli ćwiczymy w małym mieszkaniu, mamy dzieci lub mało wyrozumiałych sąsiadów, którym mogą przeszkadzać dobiegające z naszego mieszkania „odgłosy” treningu.

Niektórzy uważają, że treningi w domu są mniej skuteczne niż treningi na siłowni. Odpowiedź brzmi: to zależy. Głównie od tego czy ćwiczenia, które wykonujesz, są odpowiednio trudne, aby wymusić adaptację mięśni na obciążenia treningowe, a tym samym ich wzrost. Jest to kluczowy element każdego programu treningowego, a jeśli przegapisz ten punkt, trening w domu, jak i na siłowni może nie przynieść wymaganych rezultatów.

Sprawdź: Czym jest trening metaboliczny i na czym polega? Czy można wykonywać go w domu?

Jak ćwiczyć w domu – przykłady ćwiczeń

Oto kilka najlepszych ćwiczeń z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała, które możemy wykonać w warunkach domowych.

  1. Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń rozwijających całą górną część naszego ciała. Możemy dowolnie zmieniać położenie rąk na drążku, wpływając tym samym na większe zaangażowanie mięśni ramion lub grzbietu.
  2. Przysiady – to zdecydowanie najlepsze ćwiczenie rozwijające mięśnie ud i kształtujące pośladki. Gdy podstawowa wersja tego ćwiczenia nie sprawia nam już trudności, możemy spróbować wykonać, tak zwane: pistol squats, czyli przysiady na jednej nodze.
  3. Pompki – klasyczne ćwiczenie angażujące w największym stopniu mięśnie klatki piersiowej, ramion i barków. Możemy wykonać jego trudniejszą wersję z wykorzystaniem np.: oparć krzeseł, co jest świetną alternatywą dla pompek na poręczach.
  4. Deska – to niepozorne ćwiczenie jest świetnym sposobem na wzmocnienie siły mięśni stabilizujących nasze ciało. W internecie znajdziemy mnóstwo wersji tego ćwiczenia, które możemy dostosować do naszego poziomu zaawansowania.

Zobacz: Najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową dla mężczyzn

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.